Transport ponadnormatywny – co warto wiedzieć?
Tekst zewnętrzny, artykuł sponsorowany
Niektóre ładunki charakteryzują się niestandardowymi lub też znacznie większymi rozmiarami niż te, które na co dzień przewozi się po drogach. Ze względu na ścisłe przepisy prawne, dotyczące przewozu takich towarów, konieczna jest organizacja transportu ponadnormatywnego. Pod tym pojęciem kryje się przewóz ładunków, które swoim gabarytem wykraczają poza określone w prawie normy, a sama realizacja takiego transportu jest procesem trudnym i regulowanym przez prawo.
Jakie zezwolenia na transport ponadgabarytowy?
Nie każda osoba dysponująca pojazdem, zdolnym do przewozu towarów ponadgabarytowych może realizować taki transport. W pierwszej kolejności należy zadbać o komplet dokumentów uprawniających do realizacji transportu ponadgabarytowego.
Ze względu na trudności we właściwym rozeznaniu wśród wszystkich wymogów i przepisów, na rynku natrafimy na wiele firm zajmujących się organizacją transportów ponadnormatywnych. Korzystając z usług profesjonalistów, możemy być pewni, że transport przebiegnie w należyty sposób.
Głównym dokumentem, o który należy się ubiegać, organizując transport ponadnormatywny będzie zezwolenie na przyjazd. Zezwolenie zawiera takie informacje jak czas przewozu, trasa, liczba przewozów oraz informacje na temat zespołu pojazdów, przeznaczonego do realizacji transportu. Planując transport ponadnormatywny, istotne jest również, czy decydujemy się na transport krajowy, czy międzynarodowy. Jeśli wytyczona trasa transportu będzie przebiegać przez terytorium więcej niż jednego kraju, możliwe, że potrzebować będziemy większej ilości zezwoleń. Wynika to z różnic w prawie poszczególnych państw.
Kategorie przewozu ponadnormatywnego
Polskie prawo przewiduje siedem różnych kategorii zezwoleń. Głównymi parametrami warunkującymi przynależność do konkretnej kategorii jest masa, długość, szerokość, wysokość oraz nacisk na osie zestawu transportującego. Dobór odpowiedniej kategorii związany jest z przekroczeniem dopuszczalnych norm, obowiązujących w prawie. Po ustaleniu, do której kategorii przynależy towar, ubiegać się można o konkretnie zezwolenie. Wydawane są one przez różne organy, m.in. starostę oraz GDDiK.
Pilotaż transportu ponadgabarytowego
W przypadku, kiedy mamy do czynienia ze znacznym przekroczeniem dopuszczalnych norm, dotyczących gabarytów, prawo zobowiązuje przewoźnika do dodatkowego zabezpieczenia ładunku. Jedną z czynności, jaką powszechnie stosuje się w transporcie ponadnormatywnym, jest pilotowanie ładunku. Głównym zadaniem pilota, znajdującego się na czele zestawu jest ostrzeganie innych uczestników ruchu drogowego o zbliżającym się transporcie ponadgabarytowym, poprzez wykorzystanie świetlnego sygnału ostrzegawczego w kolorze żółtym. Oprócz tego do jego zadań należy także minimalizacja ryzyka, na jakie może natrafić transport. W sytuacji kryzysowej, czyli takiej, kiedy konwój natrafi na znaczące utrudnienia lub zagrożenie, pilot jest zobowiązany do przerwania transportu oraz do powiadomienia o zaistniałej sytuacji odpowiednich służb. Dodatkowo pilot odpowiada za bezpieczeństwo ładunku zarówno w trakcie przemieszczania, jak i na postoju.
Czytelniku pamiętaj:
Niniejszy artykuł ma wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowi poradnika w rozumieniu prawa. Zawarte w nim treści mają na celu dostarczenie ogólnych informacji i nie mogą być traktowane jako fachowe porady lub opinie. Każdorazowo przed podejmowaniem jakichkolwiek działań na podstawie informacji zawartych w artykule, skonsultuj się ze specjalistami lub osobami posiadającymi odpowiednie uprawnienia. Autor artykułu oraz wydawca strony nie ponosi żadnej odpowiedzialności za ewentualne działania podejmowane na podstawie informacji zawartych w artykule.