Czym jest outsourcing IT?
Tekst zewnętrzny, artykuł sponsorowany
Wtedy, gdy firmy z różnych względów nie chcą albo nie mogą sobie pozwolić na stworzenie własnego działu IT, z pomocą przychodzi outsourcing. Tego typu usługa z roku na rok zyskuje na popularności, ponieważ niesie za sobą liczne korzyści dla przedsiębiorców. O jakich korzyściach mowa? Czym dokładnie jest outsourcing IT? Co może wchodzić w jego zakres? I jakie są rodzaje outsourcingu?
Outsourcing to połączenie trzech angielskich słów: outside, resource i using. Oznacza dosłownie korzystanie ze źródeł zewnętrznych. W sensie biznesowym to rodzaj strategii, która polega na wydzieleniu i powierzeniu części zadań firmom specjalizującym się w konkretnych działaniach. Najczęściej spotyka się outsourcing IT, ale popularny jest również outsourcing usług księgowych, marketingowych, audytorskich czy szkoleniowych. Co wchodzi w zakres obsługi?
Zakres outsourcingu IT
To zależy od potrzeb przedsiębiorstwa, które chce skorzystać z outsourcingu. W przypadku IT czasami firmy decydują się na oddelegowanie wyłącznie administrowania sieciami i serwerami, a czasami wymagają kompleksowej pomocy obejmującej m.in. tworzenie infrastruktury komputerowej od podstaw, budowanie stron internetowych i aplikacji, dbanie o aktualizowanie oprogramowania, wdrożenia systemów ERP, usuwanie ewentualnych awarii, kontrolowanie stanu sprzętu, archiwizację danych czy doradztwo przy wyborze konkretnych rozwiązań.
Rodzaje outsourcingu IT
Ze względu na zakres usług mówimy o trzech rodzajach outsourcingu IT. Outsourcing pełny – całkowite przeniesienie obsługi IT do firmy zewnętrznej, outsourcing częściowy – zlecenie opieki nad wybranymi obszarami np. zbudowanie HelpDesku, opieka serwisowa ERP czy zarządzanie backupem oraz outsourcing dedykowany – wdrożenie optymalnych rozwiązań przeznaczonych dla firm, które mają stosunkowo niewielkie potrzeby z uwagi na charakter swoich działań.
Warto również pamiętać, że outsourcing IT bywa realizowany zarówno lokalnie, w obrębie tego samego kręgu kulturowego – wówczas mówimy o nearshoringu, jak i zdalnie, w razie potrzeby również z innego kontynentu – wtedy mamy do czynienia z offshoringiem.
Szukasz firmy zajmującej się outsourcingiem IT lokalnie? Sprawdź ofertę Gecos: https://gecos.pl
Jakie korzyści niesie za sobą outsourcing IT?
Dlaczego coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na korzystanie z usług outsourcingu IT? Z kilku względów. Najczęściej chodzi o pieniądze. Zbudowanie własnego działu informatycznego wiąże się z dużymi wydatkami związanymi z kosztami rekrutacji, zatrudnienia, wyposażeniem stanowisk pracy oraz ze szkoleniami pracowników. W praktyce dział równa się kilka osób o różnej specjalizacji, ponieważ zazwyczaj jeden etatowy informatyk nie jest w stanie poradzić sobie z kompleksową obsługą. A za firmami świadczącymi usługi outsourcingu stoi zespół specjalistów.
Poza tym zlecenie zadań z zakresu IT na zewnątrz gwarantuje dostęp do najnowszych technologii i rozwiązań, wpływa na cyberbezpieczeństwo i zwiększa wydajność przedsiębiorstwa, które może skupić się na swoich działaniach, w tym na dalszym rozwoju. W przypadku dobrze dobranej firmy i odpowiednio skonstruowanej umowy nie trzeba się martwić o tempo realizacji zgłoszeń ani o stały dostęp do usług. Outsourcing może zapewniać kompleksowe wsparcie, dlatego wybierają go nie tylko małe, lecz także średnie przedsiębiorstwa. Zaś duże marki najczęściej delegują część zadań IT na zewnątrz.
Czytelniku pamiętaj:
Niniejszy artykuł ma wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowi poradnika w rozumieniu prawa. Zawarte w nim treści mają na celu dostarczenie ogólnych informacji i nie mogą być traktowane jako fachowe porady lub opinie. Każdorazowo przed podejmowaniem jakichkolwiek działań na podstawie informacji zawartych w artykule, skonsultuj się ze specjalistami lub osobami posiadającymi odpowiednie uprawnienia. Autor artykułu oraz wydawca strony nie ponosi żadnej odpowiedzialności za ewentualne działania podejmowane na podstawie informacji zawartych w artykule.