Żarówki samochodowe – rodzaje i różnice

W aucie znajdziemy wiele rodzajów żarówek samochodowych. Mogą różnić się wielkością i funkcją, ale każda z nich jest ważna dla zwiększenia bezpieczeństwa kierowcy na drodze. Oświetlenie samochodowe jest rzeczywiście skuteczne, jeśli poszczególne elementy działają bez zarzutu.
Co warto wiedzieć o halogenowych żarówek samochodowych?
Halogeny są powszechnie używane i charakteryzują się stosunkowo niską ceną. Na rynku dostępnych jest wiele wariantów o różnych mocach; rozpiętość jest ogromna – sięga od 5W do 2000W. Wybierając halogeny, należy zdawać sobie sprawę z kilku wad takiego oświetlenia samochodowego:
- Nie jest to oświetlenie energooszczędne i stosunkowo niewielka część energii jest w tym przypadku zamieniana w światło;
- Generowane światło, zwłaszcza w produktach starszej generacji, może oślepiać kierowców i męczyć ich wzrok;
- Generują stosunkowo ciemne światło, zwłaszcza jeśli zestawi się je z takimi nowoczesnymi rozwiązaniami jak ksenony i ledy.
Przeglądając oferty sklepów, oferujących oświetlenie samochodowe (np. sklepu Basic) napotkamy m.in. żarówki H1 i H7. Ten drugi rodzaj to po prostu nowsza generacja żarówki H1. Oba typy wyposażone są w jeden żarnik. Warto poszukiwać produktów z takimi oznaczeniami, jeśli planujemy zakup świateł drogowych oraz świateł mijania.
Z dwoma żarnikami spotkamy się w żarówkach H4. Taka konstrukcja sprawia, że jedna żarówka jest w stanie działać „podwójnie”, to znaczy albo jaki światła mijania i drogowe, albo jako światła przeciwmgłowe i drogowe.
Podczas zakupów zauważymy, że niektóre produkty reklamuje się zwiększoną wydajnością. Dobrze jest czasem sceptycznie podejść do takich zapewnień, bo niestety zwiększona wydajność czasem wiąże się również z niższą trwałością. Da się jednak zmniejszyć ryzyko takiego nie do końca praktycznego zakupy – wystarczy wybierać produkty od znanych i szanowanych producentów.
Żarówki ledowe i ksenonowe
Jeśli oczekujemy zwiększonej wydajności niż ta, którą prezentują halogeny, warto zapoznać się bliżej z żarówkami led i ksenonowymi.
Ksenony pozwalają na oszczędności związane z poborem prądu. Dodatkowo wielu kierowców docenia fakt, że gdy ich termin przydatności się kończy, nie gasną nagle, tylko powoli przestają intensywnie świecić. Ten moment poznamy, gdy generowane światło zacznie wpadać w odcień różowo-fioletowy. Za ksenony i ledy nie tylko zapłacimy więcej. Aby wymienić takie oświetlenie, przeważnie trzeba odwiedzić warsztat. Kierowcy często są w stanie znieść te niedogodności, żeby na co dzień cieszyć się lepszą jakością oświetlenia. Sytuację ułatwiła nieco nowa generacja prostych w montażu ledów, stworzonych w systemie plug and play. Początkowo na rynku można było znaleźć ledy przeznaczone głównie do jazdy dziennej. Obecnie w profesjonalnych sklepach znajdziemy również rozwiązania, będące zamiennikami świateł przeciwmgielnych, stopu oraz kierunkowskazów.