Pełna księgowość czy podatkowa książka przychodów i rozchodów – od czego to zależy?

Pełna księgowość czy podatkowa książka przychodów i rozchodów

Początkujący przedsiębiorcy stają przed wyborem sposobu rozliczania prowadzonej przez nich działalności. Dla wielu z nich jest o bardzo poważny problem, głównie ze względu na brak odpowiedniej wiedzy dotyczącej możliwości, z których mogą skorzystać. W jaki sposób stwierdzić, która opcja jest lepsza — pełna księgowość, czy prowadzenie księgi przychodów i rozchodów? Sprawdź najważniejsze informacje na ten temat.

Jak wybrać odpowiednią metodę rozliczania się?

Decyzja dotycząca formy opodatkowania jest jedną z bardzo ważnych kwestii, na które powinien zwrócić uwagę przedsiębiorca. To między innymi od niej uzależniony jest sposób prowadzenia księgowości przez firmę. Właściciele firm mają dwie możliwości w tym zakresie. Jest to księgowość:

  • pełna,
  • uproszczona, czyli podatkowa książka przychodów i rozchodów.

Część przedsiębiorców zobowiązana jest jednak do wyboru konkretnego sposobu rozliczenia. Wynika to z narzuconych przez państwo przepisów prawnych. Dotyczy to przede wszystkim spółek o charakterze kapitałowym, spółek komandytowych, komandytowo-akcyjnych oraz wszystkich innych, których dochody za poprzedni rok przekraczały 1,2 miliona euro. Zmuszone są one do prowadzenia pełnej księgowości.

Na czym polega pełna księgowość?

Pełna księgowość to rozbudowany i bardzo dokładny sposób prowadzenia ewidencji przedsiębiorstwa. Dzięki jej zastosowaniu w możliwe jest bardzo dokładne rozliczanie przychodów oraz rozchodów w firmie, wraz z zobowiązaniami podatkowymi. Stosunkowo wysoka złożoność w tym przypadku pozwala na uzyskanie szczegółowych informacji na temat finansów w firmie. Do najważniejszych zalet prowadzenia pełnej księgowości zalicza się między innymi:

  • pełną kontrolę i analizę wydatków, kosztów oraz przychodów,
  • dostępność wszelkich informacji dotyczących poszczególnych operacji,
  • możliwość korzystania z polityki rachunkowości dopasowanej do przedsiębiorstwa.

Czym jest księgowość uproszczona?

– „Księgowość uproszczona pozwala na rozliczanie się z urzędem za pomocą kilku prostych sposobów. Zaliczyć można do nich między innymi kartę podatkową, czy podatkowe księgi przychodów i rozchodów. Umożliwia to prowadzenie jasnych i przejrzystych dla właściciela rejestrów uwzględniających informacje na temat sytuacji finansowej firmy” — tłumaczy specjalista z Biura Rachunkowego AKRO S.C.

Do zalet uproszczonej księgowości zaliczyć można:

  • przejrzystość, która nie wymaga znajomości skomplikowanych procedur,
  • niskie koszty związane z prowadzeniem dokumentacji.

Czy małe przedsiębiorstwo może korzystać z pełnej księgowości?

Małe przedsiębiorstwa również mogą skorzystać z zaawansowanych rozwiązań, jakie oferuje pełna księgowość. Należy jednak zwrócić uwagę, że koszt prowadzenia takich dokumentów bywa zazwyczaj zdecydowanie droższy niż w przypadku księgi przychodów i rozchodów. Dlatego też zaledwie niewielki odsetek małych przedsiębiorstw decyduje się na bardziej skomplikowaną formę rozliczeń.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Informacja o ciasteczkach

Zgodnie z Art. 173, pkt. 1 Ustawy z dn. 16.11.2012 r. (Dz.U. poz. nr 1445) Informujemy, że ta strona korzysta z plików cookies.

Odwiedzając naszą stronę bez dokonania zmian ustawień swojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies w celu ułatwienia korzystania z serwisu.


Artykuł sponsorowany

Wzbudź zainteresowanie Czytelnika i zamieść artykuł w naszym serwisie.

Szczegóły: Publikacja artykułu