Parking naziemny czy podziemny – który lepszy?

W centrach dużych miast borykających się z problemem potężnych korków każde miejsce postojowe jest bardzo wysoko w cenie. Przejazdy w poszukiwaniu miejsca, gdzie można pozostawić samochód, stanowią ok. 30 proc. ruchu ulicznego w centrach miast.
Parkingi naziemne dominują w krajobrazie polskich miast
W polskich miastach najczęściej spotykane są parkingi naziemne, które mają sporo zalet. Przede wszystkim są widoczne, co dla wielu osób, np. turystów, stanowi nie lada ułatwienie. Poza tym w wielu przypadkach za pozostawienie samochodu nie są pobierane żadne opłaty, ale medal ma też drugą stronę. Parking bezpłatny to parking niestrzeżony, co w praktyce zwiększa ryzyko kradzieży czy uszkodzenia samochodu. Ponadto parkingi naziemne ingerują w miejski krajobraz, przez co niełatwo jest zachować spójność architektoniczną.
Parkingi podziemne – dla tych, co cenią wygodę
W polskich miastach powstaje coraz więcej parkingów podziemnych, co ma nierozerwalny związek z rosnącą liczbą samochodów na drogach. Czym wyróżnia się taki parking? Poznań to jeden z ośrodków, które w tym zakresie obsługiwane są przez Grupę Interparking. Eksperci z tej firmy wskazują, że parkingi podziemne przynoszą szereg korzyści nie tylko kierowcom, ale również i mieszkańcom. Nie ingerują w naziemną przestrzeń, w związku z czym można ją dowolnie zagospodarować. To ważne z uwagi na to, urbanizacja jest procesem przybierającym na sile – w miastach liczy się zatem każdy metr kwadratowy. Nowoczesne technologie umożliwiają budowanie pod ziemią wielopoziomowych parkingów, które nie są związane z żadnym budynkiem nadziemnym. Kierowcy natomiast oszczędzają czas i pieniądze poprzez rezerwację miejsca online (istnieje też opcja wykupienia abonamentu).
Parking naziemny czy podziemny – co wybrać?
Na powyższe pytanie nie da się odpowiedzieć w sposób jednoznaczny, ponieważ wybór parkingu podyktowany jest wieloma przesłankami. Wszystko w tym momencie zależy głównie od preferencji kierowcy oraz rozwiązań, jakie oferuje dane miasto.
Tekst zewnętrzny, artykuł sponsorowany