Jak stworzyć idealne warunki cieplne w pracy?

Miejsce pracy to przestrzeń, w której spędzamy znaczącą część każdego dnia. W większości przypadków poświęcamy ją na wytężone działanie. Do tego potrzebujemy odpowiednich warunków, które wspierają koncentrację oraz pozwalają utrzymać właściwy poziom energii przez wiele godzin. W dużej mierze za samopoczucie oraz zdolność do wykonywania obowiązków służbowych odpowiadają warunki cieplne w miejscu pracy. Na nich właśnie chcielibyśmy się skupić w dzisiejszym tekście, pokazując jaki jest ich wpływ na codzienne działanie oraz co wchodzi w skład skutecznego systemu zapewniającego odpowiednią temperaturę w biurach.
Idealna temperatura w biurze – przy ilu stopniach Celsjusza pracuje się najlepiej?
W rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej precyzyjnie określono, jaka jest minimalna temperatura w miejscu pracy, którą musi zapewnić wszystkim zatrudnionym osobom pracodawca. W przestrzeniach biurowych wynosi ona 18 stopni, a w pomieszczeniach magazynowo-produkcyjnych 14 stopni Celsjusza.
Wyjątkiem od tej zasady są miejsca, w których niższa temperatura wynika ze specyfiki pracy i jest niezbędna dla utrzymania produkcji lub prawidłowych warunków magazynowania, na przykład w chłodniach spożywczych. Wówczas pracownicy nie mogą dopominać się o poprawę warunków cieplnych. Przysługuje im natomiast szereg benefitów, związanych choćby z dodatkowymi pomieszczeniami do ogrzania się oraz odzieżą ochronną.
Rozporządzenie nie precyzuje aż tak dokładnie górnej granicy temperaturowej. Ścisła norma dotyczy tylko zatrudnienia osób młodocianych, które nie mogą pracować w temperaturze powyżej 30 stopni Celsjusza, przy zastrzeżeniu, że wilgotność powietrza byłaby równocześnie wyższa niż 65%.
Pojawiają się jednak w dokumencie dodatkowe przepisy omawiające, do czego jest zobowiązany pracodawca, jeśli temperatura w miejscu pracy jest naprawdę wysoka. Jeśli w pomieszczeniu przekroczy ona 28 stopni Celsjusza musi on między innymi zapewnić wszystkim pracownikom dostęp do napojów.
Instalacje biurowe a temperatura w miejscu pracy
Z niską temperaturą w miejscu pracy można poradzić sobie poprzez montaż odpowiednich instalacji grzewczych.
Do najczęściej stosowanych rozwiązań należą:
- grzejniki C.O.
- grzejniki elektryczne,
- ogrzewanie podłogowe.
Klasyczne instalacje centralnego ogrzewania z kaloryferami i piecem pozwalają ogrzać wiele pomieszczeń stosunkowo niskim kosztem – wysokość opłat eksploatacyjnych zależy od mocy kotła oraz termoizolacji budynku.
Grzejniki elektryczne montowane na ścianach lub modele przenośne idealnie nadają się do dogrzewania pomieszczeń. Sprawdzają się także wszędzie tam, gdzie chcemy szybko podnieść temperaturę oraz zależy nam na utrzymaniu ściśle określonych warunków.
Ogrzewanie podłogowe występuje w dwóch wariantach. Można zdecydować się na system rurek z pompą wodną lub folię zasilaną elektrycznością. Należy jednak pamiętać o tym, że ogrzewanie podłogowe nadaje się przede wszystkim do pomieszczeń o dobrej termoizolacji.
A co zrobić, gdy temperatura jest zbyt wysoka? Wówczas warto postawić na klimatyzację lub specjalne klimatyzery. W pierwszym przypadku najczęstszym wyborem biurowym są systemy typu SPLIT – z jednym modułem we wnętrzu oraz jednostką na zewnątrz.
Z kolei w pomieszczeniach, w których potrzeba ochłody okazjonalnie, można postawić klimatyzatory przenośne lub wręcz praktyczne i ekologiczne klimatyzery. W tych drugich nie mamy do czynienia z typowym chłodziwem, a specjalnymi wkładami chłodzącymi z wodą, która ochładza przechodzące przez nią gorące powietrze, wypychane następnie na zewnątrz z pomocą wentylatora.
Właściwe warunki cieplne – odpowiednie ogrzewanie i klimatyzacja
Zapewnienie odpowiednich warunków cieplnych wpływa korzystnie na efektywność pracy. Zbyt niska lub wysoka temperatura powoduje zmniejszenie wydajności działania, ospałość, przyspiesza wystąpienie zmęczenia oraz brak koncentracji.
Oznacza to zatem, że odpowiednie warunki cieplne przynoszą większą skuteczność pracy oraz przyjemniejszą atmosfera w biurze. Warto zatem wprowadzić odpowiednie rozwiązania, o dopasowanej mocy oraz ilości elementów grzewczych lub chłodzących.
Okazuje się, że właściwe ogrzewanie i chłodzenie w biurze potrafią poprawiać jakość pracy. Można je zatem potraktować jako wieloaspektową inwestycję, która wpłynie korzystnie na warunki działania oraz pozycję firmy na rynku.
***
Chciałbyś dowiedzieć się więcej o ogrzewaniu i systemach chłodzących do biura? Koniecznie wejdź na stronę Econovli.pl i zapoznaj się z opiniami doświadczonych ekspertów z branży.
Tekst zewnętrzny, artykuł sponsorowany