Hyundai Santa Fe

By zaspokoić rosnący apetyt kupujących na samochody typu SUV, firma Hyundai wypuściła w 2000 roku, nowy model o nazwie Santa FE. To nieduży SUV średniej klasy, techniczne spokrewniony z modelem Sonata. W przeciągu ostatnich kilku lat przeszedł kilka liftingów, dzięki czemu, jego ostatnia wersja jest znacznie nowocześniejsza. Czym się charakteryzują się poszczególne model i jakie zmiany zostały wprowadzone?
Hyundai model Santa Fe – początek historii
Santa Fe, jest pierwszym samochodem typu SUV marki Hyundai. Przy jego tworzeniu wykorzystano płytę podłogową produkowanego już wcześniej modelu Sonata. Santa Fe spotkał się z dużym zainteresowaniem w Stanach Zjednoczonych, choć w Europie nie zrobił już tak zawrotnej kariery. Może się to wiązać z faktem, że typowa dla aut koreańskich stylistyka na zewnątrz, jak i wewnątrz samochodu, nie zachwyciła europejskich klientów.
Samochód przeznaczony jest dla 5 osób, jego obszerne wnętrze zapewniają pasażerom komfort w czasie jazdy, a dzięki licznym schowkom i obszernemu bagażnikowi łatwo spakować się nawet duży bagaż. Wykorzystanie sprawdzonego wcześniej podwozia z innego modelu nie było złym rozwiązaniem, jednak przy większych prędkościach z powodu wysokiej sylwetki i wysoko położonego środka ciężkości, trzeba było uważać na zakrętach.
Hyundai Santa Fe drugiej generacji, produkowany w latach 2006-2012, nie różnił się zbytnio od swojej wcześniejszej wersji. Inaczej sprawa się miała z kolejnymi modelami z tej serii.
Hyundai Santa Fe III
W 2012 roku Hyundai na salonie w Nowym Yorku zaprezentował trzecią generację suva Santa Fe. W tym samym roku trafiły one do salonów sprzedaży w Europie. Ponieważ model ten sprzedawany jest w Europie i Ameryce, produkowany jest więc w dwóch wersjach – krótszej i dłuższej, dzięki czemu spełnia zróżnicowane wymagania odbiorców. Wersja dłuższa Grand Santa Fe mieści nie pięć, lecz siedem osób, jest więc doskonałym samochodem dla większej rodziny. Jest również szerszy oraz wyższy. Miło również klientów zaskoczyło wyposażenie wersji podstawowej, na które składało się: dwustrefowa klimatyzacja z jonizatorem powietrza, podgrzewane przednie fotele, a nawet pełen pakiet elektryczny, razem z kamerą cofania. Kierowcy zaś jazdę ułatwiają takie dodatki jak: tempomat, system kontroli pojazdu, ruszania na wzniesieniu, czy kontroli trakcji.
Hyundai Santa Fe 2018
W 2018 roku pojawiła się na rynku kolejna odsłona Santa Fe. Jest ona większa od swoje starszej wersji, ma wydłużony rozstaw osi, a pojemność jej bagażnika zwiększyła się do 625 litrów. Jednak największym zmianom uległa karoseria tego modelu, która w 57% została wykonana ze specjalnej stali o podwyższonej wytrzymałości. W standardowym wyposażeniu jest 6 poduszek powietrznych. Samochody produkowane na rynek europejski mogą być dodatkowo wyposażone w: system infor-rozrywki, system monitorowania martwego pola, system zapobiegania kolizji z funkcją wykrywania pieszych, oraz system zapobiegania kolizjom podczas cofania. Decydując się na napęd 4×4, można wybrać opcję 8-stopniowej automatycznej skrzyni biegów, zamiast ręcznej o 6 przełożeniach.
Najnowszy Hyundai Santa Fe 2020
W czerwcu 2020 roku Hyundai zaprezentował najnowszą wersję suwa Santa Fe. Jakie zmiany zostały wprowadzone?
Wygląd nie różni się zbytnio od wersji poprzedniej generacji, a jego zmiany były jedynie kosmetyczne, skoncentrowano się tym razem przede wszystkim na kwestiach technicznych i tu zaszły ogromne zmiany. Przede wszystkim została zmieniona płyta podłogowa, która charakteryzuje się niższą masa, większą sztywnością i jest dostosowana do napędu hybrydowego. Do wyboru są trzy typy napędu:
- silnik wysokoprężny 2.2 CRDi – z 8-biegową przekładnią, dwuskrzydłową, do wyboru jest napęd na przednie lub cztery koła;
- silnik hybrydowy 1.6 T-Gdi Hybrid – ma 6-biegową automatyczną skrzynię 6 AT i tak jak w przypadku silnika wysokoprężnego napęd na przednie lub wszystkie koła, akumulator litowo-polimerowy ma pojemność 1,49 kWh.
Na początku 2021 roku ma się również pojawić trzecia wersja z napędem hybrydowym plug-in silnik 1.6 T-GDI Plug-In Hybrid z automatyczną skrzynią sześciobiegową 6AT i napędem na cztery koła.
Tekst zewnętrzny, artykuł sponsorowany