Dzieje marki Alfa Romeo

Historia marki Alfa Romeo rozpoczęła się w 1910 roku w Mediolanie. Przemysłowcy z Lombardii przejęli wtedy samochodową firmę Francuza Alexandre’a Darracq’a, która znalazła się w tarapatach finansowych. Wraz z nowymi właścicielami fabryki pojawiła się nazwa Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, w skrócie ALFA. Pięć lat później, firmę przejął Nicolo Romeo, od którego nazwiska pochodzi drugi człon nazwy włoskiego producenta samochodów.
Wprawdzie Nicolo Romeo w 1928 r. odszedł z firmy, ale jego nazwisko w nazwie marki pozostało. Producent Alfa Romeo, w ówczesnych czasach jeden z najsilniejszych graczy na włoskim rynku, stał się ikoną motoryzacji. Rozpoznawalnym elementem kultury włoskiego sportu motorowego stał się czerwony lakier, kojarzący się przede wszystkim z sukcesami na torach wyścigowych. Pokrywano nim kolejne modele samochodów tej marki, konstruowane z myślą o międzynarodowej rywalizacji. Symbolizowały włoski temperament i sportowy charakter aut. Co ciekawe w samochodach Alfy Romeo zasiadał znakomity kierowca i konstruktor Enzo Ferrari. Ten sam, który w późniejszych latach postanowił założyć własny biznes motoryzacyjny i sygnować go swoim nazwiskiem oraz barwą Rosso Corsa, zbliżoną do słynnej czerwieni Alfa.
Jakie są symbole marki Alfa Romeo?
Logo Alfa Romeo nawiązuje do historycznych symboli związanych z regionem, w którym powstała marka. Pierwszy z nich to czerwony krzyż na białym tle, zaczerpnięty z herbu Lombardii i jej stolicy, Mediolanu. Obok Krzyża św. Jerzego widnieje zielony wąż pożerający niewiernego Saracena, będący godłem słynnego mediolańskiego rodu Viscontich. Logo obejmuje granatowa wstęga i napis Alfa Romeo.
Innym symbolem tej marki jest emblemat Quadrifoglio Verde (QV), przedstawiający czterolistną koniczynę na białym tle. Pierwszy raz został umieszczony na nadwoziu modelu RLTF w 1923 r., przynosząc zwycięstwo Ugo Sivocciemu. Niestety ten kierowca zginął kilka miesięcy później, testując nową Alfę Romeo P1. Osoby przesądne zaczęły wiązać tragedię z brakiem zielonej koniczynki umieszczonej na nadwoziu. Od tego czasu, zamiast na białym rombie, czterolistna koniczyna pojawiała się na tle białego trójkąta na wszystkich wyścigowych autach produkowanych przez markę.
W latach 60. emblemat z koniczynką zaczął też trafiać na nadwozia produkowanych seryjnie, najszybszych i najmocniejszych samochodów Alfy Romeo. Obecnie słowa Quadrifoglio Verde, towarzyszące nazwie auta, sugeruje także luksusowe wyposażenie – wyjaśnia doradca handlowy firmy ADF Auto, autoryzowanego dealera samochodów z Wrocławia.
Alfa Romeo i wyścigi samochodowe
Dzieje marki Alfa Romeo są ściśle związane z historią sportów motorowych. Już po roku od powstania firmy bolid Alfy zaliczył zwycięski debiut w wyścigu Race w Modenie. W 1919 roku powstał zespół Alfa Corse, wystawiający samochody, w których ścigali się utalentowani kierowcy. Sukcesami wieńczone były starty w wyścigach w latach 20. i 30. Rok 1950 przyniósł Alfie Romeo zwycięstwo Alfetty 158 w pierwszym w historii wyścigu Formuły 1, a do grona mistrzów jako pierwszy został zaliczony kierowca Giuseppe Farina. Jego sukces powtórzył rok później Juan Manuel Fangio, startujący w bolidzie 159.
Po tych zwycięstwach marka zrezygnowała z walki o plamę pierwszeństwa w Formule 1, ustępując miejsca Ferrari i poprzestając na produkcji silników. Powrót do Formuły 1 w roli konstruktora nastąpił w roku 1979. Powstał wtedy bolid 177, który zadebiutował w Grand Prix Belgii. Kiepskie wyniki doprowadziły jednak do ponownego wycofania się z F1. Firma kontynuowała natomiast starty w wyścigach samochodów turystycznych. W 2019 roku, dzięki umowie podpisanej z koncernem FCA, zespół Saubera w Formule 1 przyjął nazwę Alfa Romeo Racing. W 2020 roku sponsorem tytularnym zespołu Alfa Romeo ogłoszono PKN ORLEN, a kierowcą rezerwowym teamu został Robert Kubica.
Legendarne modele Alfa Romeo
Za ponad stuletnimi dziejami marki Alfa Romeo stoi produkcja samochodów wyścigowych i sportowych, luksusowych osobówek, autobusów i samochodów dostawczych. Firma przetrwała obie wojny, przystosowując się do produkcji militarnej. W 1987 r. marka stała się własnością Fiata, a w 2019 doszło do fuzji Fiat Chrysler Automobiles z Grupą Peugeot Societe Anonyme (PSA). Wśród najbardziej rozpoznawalnych modeli w historii Alfa Romeo możemy wyróżnić:
- Alfa 24 HP – pierwszy samochód tej firmy, zaprojektowany przez Giuseppe Merosiego, wyposażony w 4-litrowy silnik o mocy 42 KM, z prędkością maksymalną 115 km/h. Był to na ówczesne czasy pojazd niezwykle nowoczesny.
- Seria 6C – nie licząc eleganckiego nadwozia, samochody z tej serii charakteryzowały się dobrą przyczepnością i wyjątkowo dużą prędkością maksymalną, wynoszącą w przypadku kultowego modelu 6C 1750 aż 170 km/h. Jego następca, wyprodukowany zaraz po II wojnie światowej model 6C 2500 stał się symbolem dobrego smaku. Wygrał nawet motoryzacyjny konkurs piękności, zyskując złotych puchar w Villa d’Este;
- Alfetta 158 i 159 – ikony Formuły 1, do nich należały pierwsze dwa mistrzostwa w historii tych wyścigów w latach 1950 i 1951. Pierwszy z modeli powstał jeszcze przed II wojną światową, by trafić na tor dopiero po jej zakończeniu. Drugi, ulepszony model o mocy 425 KM pozwalał osiągać nieprawdopodobną wówczas prędkość maksymalną 305 km/h;
- Giulia – znak rozpoznawalny Włoch w latach 50. Produkowany na masową skalę, zasilił tabory włoskich karabinierów i żandarmerii. Mocny i szybki, dobrze sprawdzał się zarówno na torach wyścigowych, jak i ulicach.
- 1600 Spider „Duetto” – wyprodukowany w 1966 ulubieniec Hollywood, auto dla celebrytów, stanowiące synonim luksusu. Jest to najdłużej produkowany samochód marki Alfa Romeo;
- 33 Stradale – wyprodukowany w 1967 r. w ramach serii limitowanej, wówczas najdroższy samochód oferowany na rynku;
- Carabo – nazwa samochodu nawiązująca do rodziny chrząszczy o charakterystycznym zielonym kolorze, na jaki pomalowano ten model. Wraz z nim, od 1968 r. w ofercie Alfy Romeo zaczęły się pojawiać auta kryte lakierami o niestandardowych barwach;
- Alfasud – został wypuszczony na rynek w 1971 r. jako pierwszy model Alfy Romeo z napędem na przednie koła;
- Alfa 156 – to samochód z przednim napędem bardzo ceniony przez kierowców, osiągnął jeden z największych wyników sprzedażowych w historii marki, oferowany od 1997 roku w sześciu wersjach silnikowych, w tym V6 Busso;
- 8C Competizione – model zaprezentowany w 2006 roku, stał się oznaką udanego mariażu wieloletniego doświadczenia konstruktorskiego Alfy z potrzebą innowacji. Nazwę 8C zawdzięcza ośmiocylindrowemu silnikowi projektu Vittorio Jano;
- Nowa Giulia i Stelvio – nowa Giulia została wypuszczona na rynek w 2015 roku, a rok później w salonach pojawił się Stelvio (pierwszy SUV w historii marki). Obydwa modele są jednymi z najczęściej nagradzanych aut w dziejach Alfy Romeo.
Tekst zewnętrzny, artykuł sponsorowany